It is something like a hangover…

Yesterday was a great day! Started with a leg workout at my new gym. It is a Crossfit Box, called Boxen Umeå. Really like it! A gym that has everything needed, loads of barbells that is! But also everything there is to have a great Crossfit workout.
IMG_20140625_190747
Anyway, after this I chugged down some food and got my way down to the city main square. Where there is a beach Volleyball tournament called Swedish Beach Tour I believe. Nice, well, why am I there? I am there to make people try on Fitness and join our awesome community. Me and some other awesome athletes have put up a mini gym just next to the Volleyball field where anyone can just come up and compete in different exericeses, or just do a nice workout.

A kid that wanted to try out benchpress. Athlete Amanda Almroth helping him out.

A kid that wanted to try out benchpress. Athlete Amanda Almroth helping him out.

I love this! We compete in anything from bench press, pull ups, holding up a kettlebell for the longest, doing burpees or what ever. And the most awesome thing about this, is that it is all just for fun! Actually got a really nice tip to sqeeze out that last energy when training biceps. And I can tell you it is good, might share it after i have tried it out in workout mode.

But, what I can tell you..Is that, all this playing around, and the leg session, made me sore as hell! This morning, my body felt like it was hangover. But what can I say, love it!

Today it is the last day of the tournament, which means one more day of loads of fitness. After that, a chest and shoulder workout and of course, the World Cup.
Who do you think will win?

Peace
/Andy

Advertisements

If you only got to eat 3 kinds of food for the rest of your life, what would it be? And why?

I really like this question! I mean there are different strategies of choosing these foods. Should you go for what is the most optimal food for your body, nutrient wise? Or go with just taste and what you like? Could it be important to choose from both sides of this? I would think it is of great important to choose from both.
But we have another problem, kind of…
There is so much to choose from! But I will put down one right away, just to get it all started! And it is blueberries!

Amazing berry that is rich with Vitamin K but also phytonutrients.

Amazing berry that is rich with Vitamin K but also phytonutrients.

Blueberry
This is a freaking amazing eatable berry . Well okay, it is not a big thing and you need to compete with bears to get them, but despite that, the blueberry is filled with vitamins and minerals.
Especially vitamin K, that keeps your bone structure well but can also be a big part in the growths of cells.
Another interesting thing with this berry is the amount of so called phytonutrients that you can find in it. Now phytonutrients is not anything I knew about before but it seems like it is helping the human body to prevent diseases and keeping the body in proper shape. Correct me if I am totally out of place with that.
But the best thing about blueberries is that I can pick them how much I want during the end of each summer here in Sweden, and they taste amazing!

Salmon
Any type of fish is good, as long as it is the more oily typ. But I chose salmon for the reason that I really do love it! It taste just awesome, smoked, grilled, whatever. It is a really awesome fish! And you probably know about all the health benefits of oily fish and there included salmon, and that its meat contain a lot of omega-3 fatty acid.
With the big amount of omega-3 it result in a highly amount of vitamin D as well. And I would say that must of us humans do not consume enough vitamin D. At least not swedes.
A funny thing about Vitamin D is that it is a kind of steroid hormone, like testosterone or estrogen. When the body produces this, after being exposed to pure sun light for example, it can basically have an effect on loads of different genes in our cells. This can prevent us from getting any kind of disease, almost. And my guess, just a guess, is that it is even more effective depending on the ratio between omega-3 and omega-6(a fatty acid with an inflammatory effect, used in most food products preventing it from getting bad earlier)

The super food. Filled with loads of protein, omega-3 fats and also Vitamin D

The super food. Filled with loads of protein, omega-3 fats and also Vitamin D

The salmon is also very rich in protein and you kind of need protein. I am not sure if there is any more to say to this amazing fish.
A great combination of flavor, protein and good fats makes it a super food in my eyes!

Almonds
I love this nut! I would choose this food over any other food here without a doubt. And that is only with the reason of the incredible taste! There is something with it that I love!
But let us look at what this very treelike nut has to offer in terms of nutrition and health benefits.
If we start by looking at the vitamins and minerals, the micro nutrients. Almonds are filled with different kinds of micro nutrients. Vitamin E, iron and calcium are a few of them.
For example, the vitamin E, protects the unsaturated fatty acids against breaking down in the tissues. For example, it makes it easier for the skin to work against outer strain, such as UV-light from the sun or scars.
Vitamin E can also have a positive effect when it comes to the flow of oxygen to our muscles.

Rich with Vitamin E, fibers, iron and calcium. Taste amazing!

Rich with Vitamin E, fibers, iron and calcium. Taste amazing!

Almonds are, just as salmon, very rich on fat. This makes it a very good food source when it comes to having a stable level of cholesterol in the body.

Basically, these are the three kinds of food I would pick out to eat for the rest of my life. Now I would want to choose loads of more foods to add to this list if I could and maybe I might make a post about more food that I would want to have in, I don’t know, top 10.

If there is anything that you think I could add on about these foods or something that you can see is completely wrong. Do not hesitate to comment this blog post.

See you all later

/Andy

Nu kör vi på ordentligt!

Precis! I skyhögt tempo!
Jag har nu startat, tillsammans med lite andra följare av AldrigVila.se, en 30 dagars diet(ja jag är drygt en vecka efter redan men kör en vecka längre bara;) ).
Upplägget är klart och fixat och jag vet var jag ligger, styrkemässigt åtminstone. Skriver mer om dieten senare. Det är just nu fullt upp!

Nu kör vi bara på helt enkelt. Mat, träna och sova! Och jobb!
Det blir en hel del arbete också. Jag har haft lite ledigt ett tag men nu är det igång på allvar med ”välkommen till teknisk support…”! Jag gillar det faktiskt! Man får hjälpa ganska mycket folk med deras problem.

Men nog om det. Jag måste hinna träna innan jobbet nu. Ikväll blir det att packa i superfart för att få så mycket sömn som möjligt. Och på onsdag åker jag hem till skåååååååne! Då brorsan tar sin student!

Lämnar er tillsvidare med lite filmer från mina maxlyft som jag gjort i veckan. Vissa snyggare än andra.Enjoy!

Knäböj och Frontböj!


Marklyft!

/Andy

Maxar Böj!

Fin tisdag idag. Lite blåsigt men annars så.
Tänkte att jag skulle skriva hur mitt pass på gymmet gick idag. Inte alls lika mycket folk trots att det var samma tid. Många som gav upp efter måndagen?? Hehe.

Planen var att maxa i knäböj och frontböj för att se hur allt ligger till. Jag var noga med hur det såg ut och hur det kändes idag då jag vill se var jag har mina svagheter och därmed veta vad jag måste arbeta med liiiite extra.

Hur gick det då?
Tangerat PB i knäböjen med ett resultat på 130 kg! Helt nöjd ändå trots att djupet inte var existerande. Nästan så att jag inte vill räkna den.
Dåligt djup, 130 kg Knäböj

Frontböjen gick extremt bra! Började leka med 50 kg för att få in övningen lite. 70 kg(Tidigare PB) kändes fjäderlätt och det gjorde även 80 kg. Dock stannade jag där för formen var inte den bästa i min åsikt. Armbågarna höll sig inte helt uppe och bålen var inte med 100% hela lyftet.
Men PB med 10 kg!! Mycket nöjd!

Frontlyft 80kg

Att jag är så här noga är väldigt medvetet och jag tänker verkligen se till att jag arbetar upp helt rätt teknik och om det betyder att vikterna kommer vara lätta ett tag så får de vara det. Vägrar skada mig.

Sen avslutade jag passet med att ”leka” lite. Övade på min teknik i ryck. Blev endast med stången då jag inte vågar sätta på vikter ännu. Är fortfarande inte stabil nog runt skulderbladen. Men kul är det!
Lite mer frontböj tillsammans med det, lätta sådana, samt lite magträning.

Är nöjd idag, men tror jag avslutar det hela med lite läsning och kanske en promenad.

Ses imorgon.

/Andy

Käraste IKSU!

Klev in på gymmet vid, vad som brukar vara, den värsta tiden på dygnet och veckan som finns, framförallt när man ska träna bröst och axlar. Det är måndag och klockan var lite efter 17. Den dåliga luften, blandningen av dofterna från svett och tigerbalsam och den eviga väntan på att få sätta tänderna i den där jävla stången. Ja allt var som vanligt. Och jag älskade det! Märks att jag varit borta från gymmet alldeles för länge. Nu är jag tillbaka och jag lämnar inte detta andra hem igen.

Fullpackat IKSU

Träningen då?
Ja det var ju dags att se vart jag låg styrkemässigt.
Började med att värma upp axlar, rotatorcuffar och bröst i lugn och ro för att sedan, snyggt, time:a in med en ledig bänk. Värmer upp noggrant och håller koll på tekniken genom hela rörelsen. Mellan seten blir det mycket shoulder dislocation för att hålla axlarna varma och få upp rörelseförmågan lite till.

Började mina ”riktiga” lyft på 80 kg och det var en enkel 1:a. Tog mig snabbt upp på 90 kg som fick bli min bästa 1:a idag då den var lite darrig och ostabil.
Jag hade nog kunnat dra upp 5 kg extra men jag vill verkligen inte ställa till några problem med tekniken och det är bara onödigt att ens riskera det.

Vikter, bänkpress

Avslutade med två enkla set på 70 kg.
Militärpressen fick jag som bäst upp 50 kg och det får jag väl vara nöjd med då axlarna var smått trötta och då det inte fanns någon tillgänglig ställning så fick jag stöta upp stången till bröstet för att kunna göra mina pressar. Det var ganska kul och kanske fortsätter med detta.
Efter detta lekte jag lite i IKSUs kampsportshall. Övade bland annat enbens-knäböj (även kallad pistols), att gå på händerna och lite annat roligt.
Fick ett gäng bra tips på hur jag ska tänka kring att gå på händerna, det är mer axlar än jag trodde.

X-Men
En bra film faktiskt! Rekommenderar att gå och se den om ni gillar just x-men! Men skit i 3D, var inte så himla mycket effekter som jag hade förväntat mig tyvärr.

Imorgon kör vi på med knäböjjen och frontböj! Är redan taggad!

/Andy

Dags att styra upp och bli stark! Stark som Järven!

Tjabba!

Har bestämt mig för att ta upp bloggen lite igen. Jag har tidigare haft svårt att hålla den igång eftersom jag är typ sämst när det kommer till att planera och då jag har skrivit när jag har haft fritid så har den lyckats falla bort. Ber om ursäkt för detta.
Men nu är det lite mer jävlar anama i detta och jag planerar nu in att skriva på bloggen. För jag tycker trots allt om att göra detta.
jag var för någon vecka sedan inne på lokal icabutik och stötte på en bekant som är en av de bättre på att nöta i gymmet. Hon frågade mig hur träningen gick och jag kunde inte mer än svara ”dåligt” och med ursäkten att jag inte hinner med det.
Hon förklarade att det kräver lite planering för att lyckas få in träningen när man jobbar 50%+ och studerar 100%. Jag insåg att jag inte alls har någon sturktur med det och sätte mig direkt ner och tittade över hur detta skulle gå till. Jag har nu lyckats få mitt liv på ”papper” att se mer ordningsamt ut, vilket känns jätteskönt. Uppgiften nu blir att följa detta. Har lite hjälp av en arbetsterapuet som ska guida mig vid svåra tillfällen.
Men en sak är säker. Min kalender är fullproppad med gosaker och jag är sjukt taggad att köra på!

FitnessFive!
Ja jag har ju tävlat i min allra första FitnessFive tävling! Denna anordnades den 27 april av IKSU-Fitness, som jag tillhör, och jag måste säga att det var skitkul!
För er som inte vet vad FitnessFive är så är detta en tävlingsform som testar ens förmåga att göra så många repetioner som möjligt i fem olika grenar. Bänkpress, Bicepscurl, Knäböj, Chin ups och Dips. Alla vikter är baserade på kroppsvikten.
Jag vägde in mig på 84,1 kg vilket gjorde att jag fick tävla på 85 kg. Det var vikter som jag endast haft genrep på en gång tidigare. Vanligtvis har jag kört på 80 kg för att ens få in några reps över huvudtaget. Men den gång jag körde på det gjorde jag 34 reps.
Därför var min sista plats i tävlingen ganska oviktig då mitt reslutat visade 40 reps!! Extremt nöjd med det!

FitnessFive chins foto av Erik Sandin

Träning i allmänhet
Jag ska vara ärlig och säga att träningen har inte varit i jättestort fokus efter tävlingen tyvärr. Jag har, som sagt, varit sämst på att planera och med 100% inskolning på teknisk support samt 50% skola så har det blivit lite små tufft. Men men, vill man något ser man till att få det gjort, ellerhur!?
Nu har jag gjort så att jag kör en vecka där jag känner mig fram med vikter och formen för att sedan sätta upp en 12 veckors plan för att verkligen trycka fram de där personliga rekorden och den där styrkan som jag känner att jag har och behöver! Jag vill bli stark nu, typ JÄTTESTARK!

Lika stark som en järv!

Speaking of denna muterade järv så drar jag iväg och ser på den senaste X-Men filmen!
Imorgon testar vi kapaciteten hos brösten och axlarna för att fira chest Monday!
/Andy

Dåliga dagar….

…..Alltså träningsmässigt.
Bänkpressen igår gick OKEJ, jag gjorde det jag skulle och kändes okej efteråt. Men det var under mina dips som allt fuckade upp sig. Jag blev extremt trött och styrkan försvann lika snabbt som Usain bolt springer 100m.
Detta fortsatte passet ut och jag är ärligt glad att jag inte avslutade tidigare. Gick igenom mina hantelpressar och mitt superset av axelövningar samt mina avslutande chins men jag fick sitta i omklädningsrummet i 45 minuter efteråt och dö. Helt förstörd. Jag valde att ta det som ett tecken på att överträning är på G. Hade ont i hela kroppen och var, som sagt, extremt trött.

Väl hemma åt jag lite extra och sen..BOOM 20:00 sov jag. Vaknade 13,5 timmar senare.

Idag kommer jag att äta lite extra och faktiskt inte träna alls. Varför? Jo för jag vill inte gå in i gymmet med en känsla av att jag inte kan ge allt jag har idag. Framförallt inte då det står tunga, jobbiga, knäböj på schemat. Ja jag kommer ta det lugnt och ladda för morgondagen och göra vad som behövs med de benen.
Som sagt, istället så blir det mycket mat, mycket promenad och mycket läsning idag.

Kanske gör en uppdatering till senare idag, annars får ni resultatet av mitt benpass imorgon.

Ha det bra!

/Andy